Väsjöbackens parkering

Sollentuna Slalomklubb har över 1000 medlemmar. Det är Sveriges största slalomklubb. Vad säger de om att omgivningarna runt Väsjöbacken kommer att bebyggas och att man till och med ska bygga på på backens parkering.

Vissa tävlingsdagar är det tydligen mer än tusen tävlande. Var ska de parkera någonstans?

Ewa Hellström-Boström

Förortsfolk från norr till söder – förenen oss mot förtätningshelvetet nu!

Här publicerar vi ett fragment från artikeln ”Lyxbostäder förstör min gröna förortsidyll” ,  Aftonbladet den 5  juni  2010.

Det behövs fler bostäder i storstäderna – men var ska de byggas?

De senaste åren har mitt närområde i Årsta levt i ett förtätningshelvete. Tusentals av urinvånarna har blivit bestulna på det som gjorde att de en gång flyttade hit. Luft, grönska, frihet, en idealisk miljö för barnen. För nu ska närförorten ”innerstadifieras”. Alla kan inte bo på Stureplan, har det hetat. Hur ska det låta i fortsättningen? ”Alla kan inte bo i förort”? Vart ska vi ta vägen som inte har råd med bil och sommarstuga?

Det finns en hel del redan exploaterad mark där det går att bygga utan att befintligt boende blir förstört. Att spränga in lyxbostadsrätter i de få orörda skogsdungar och på de få bergknallar som finns kvar – därför att politikerna vill visa sig handlingskraftiga och byggbolagen dra in stålar på attraktiva bostäder – det är övergrepp.

Inte en grön fläck kommer att finnas kvar om tio-femton år om förtätningen forsätter i samma takt. Och – gjort är gjort. När schaktmaskinerna är färdiga kommer Hjalmar Mehrs massakrering av Klarakvarteren att framstå som ett olycksfall i arbetet.

Vi är inte få. Vi är hundratusentals skattebetalare i närförorterna som håller på att få vår livskvalitet förstörd. Dags för en ”suburban tea party”-rörelse? Förortsfolk från norr till söder – förenen oss mot förtätningshelvetet nu!

Frilansjournalist och Årstabo

Läs hela artikeln här: Lyxbostäder förstör min gröna förortsidyll

Nu hotas miljön i Silverdal på flera olika sätt

Värdefull skogsmark  i Tegelhagens naturområde hotas nu av exploatering för bebyggelse.
En mycket fin gammelskog med stora, raka  kraftiga tallar skulle fällas om planen genomförs. I Silverdal,  Tegelhagen, och Helenelund bor många på relativt små eller nästan inga tomter. Därför är alla gemensamma  naturytor extra viktiga. De naturytor intill Silverdal, som nu hotas av exploatering borde ses som en viktig kommunal naturtillgång och undantas från bebyggelse. 

Vid Rådanvägen har kommunen uppfört bostäder för äldre, och för ungdomar med särskilda behov. För dessa grupper borde detta relativt lättillgängliga skogsområde vara extra viktigt att räddas undan från skövling. Naturområdet är relativt plant och öppet och lättillgängligt, vilket gör det lätt för dessa grupper att med lite hjälp kunna få komma ut och uppleva lite natur på nära håll. Naturområdet behövs också för alla småbarn i Silverdal. 

Svartpälsbi. Foto: L. Anders Nilsson.

Den rödlistade (unika)  Bi-arten Svartpälsbiet skulle komma att förlora sin födosöksplats.
Eftersom området ligger nära Edsviken omfattas det nu av en bestämmelse om strandskydd – ett skydd som Alliansen vill upphäva.
Förbundet för Ekoparken fördömer planerna på en exploatering av detta skogsområde eftersom bebyggelsen skulle skära av en av de livsviktiga gröna kilarna för fauna och flora in mot huvudstaden. 

Svartpälsbiet Anthophora retusa är stort och spektakulärt med svart päls, grönt turkosa ögon och rödagula ”pollenbyxor” på bakbenen. Svartpälsbiet är biet som försvann och blev en legend bland entomologer. Det fanns i hela sydöstra Sverige upp till Uppland men försvann oförklarligt runt 60-talet och finns idag bara kvar på Gotland, Öland och en handfull lokaler på den allra sydöstligaste fastlandskusten. 

Mer fakta om svartpälsbiet här: Svartpälsbi Anthophora retusa återfunnet i Uppland (PDF, 467kB)

Alliansen vill dessutom godkänna att det startas skol- och förskoleverksamhet i Rådan, det större äldre huset längst ned i området, alldeles nere vid Edsviken. Skol- och förskoleverksamheten skulle skapa en omfattande ”genomfartstrafik” i Silverdal med dess smala vägar och öppna boendelösningar. 

Rådan, med omgivande natur, är en kulturfastighet som inte får förstöras av anordningar som stängsel, häckar och skolgård. Marken är idag ett viktigt  rekreationsområde för boende, främst i Silverdal. 

De boende informerades inte heller om dessa planer när de köpte sina hus i Silverdal. Många har reagerat mycket negativt på dessa planer. Det talas t om om civila olydnadsaktioner. 

Sollentunapartiet stöder de boende i deras motstånd mot dessa två miljöförstörande  planer.
Stoppa planerna på att bebygga Tegelhagsskogen.
Godkänn inte etableringen av en skola i Rådan!
 

Ingwar Åhman-Eklund 

Ordförande i Sollentunapartiet

Sportfältet idag: en berättelse med bilder

Edsbergs Sportfält idag
Alla barn älskar att spela fotboll på Edsbergs Sportfält!
Barnfotboll på sportfältet
Barnfotboll på Sportfältet.
Livet runt Sportfältet
Livet runt Sportfältet.
Livet runt Edsbergs sportfält
Livet runt Edsbergs sportfält.
Väsjön på våren
Väsjön på våren.
Väsjön
Livet på Väsjön.
Väsjöbacken
Väsjöbacken: vy mot Väsjön.
Väsjöbacken
Väsjöbacken.
Väsjön
Väsjön.
Livet runt Väsjön
Lugna livet runt Väsjön.
Sportfältet idag
Sportfältet idag.
Tjejspelare på Edsbergs Sportfält
Tjejspelare på Edsbergs Sportfält 2
Tjejspelare på Edsbergs Sportfält 3
Tjejspelare på Edsbergs Sportfält 4
Tjejspelare på Edsbergs Sportfält 5

Foto: Väsjögruppen

Många frågetecken kvar kring Väsjöstaden

Utbyggnaden av Väsjöstaden med 2 800 lägenheter berör alla Sollentunabor, inte bara de som bor närmast, i t ex Edsberg. Kommunen kommer de närmaste åren att behöva lägga ut över 300 miljoner för det nya området. Det betyder mindre pengar till vård, skolor och omsorg. Totalt kommer det att kosta en och en halv miljard!

Den vackraste delen av Rösjöspåret som kommer att krympa.

I detaljplanerna ståt ingenting om följande:

  • Det unika Rösjöspåret, som används aven mängd motionärer, ser enligt planerna ut att halveras.
  • Väsjöbackens parkering med plats för 500 bilar ska bebyggas. I stället planeras en p-plats för 120 bilar bredvid Familjebacken. Var ska alla bilar stå när det ar tävlingar etc i Edsberg? Hur många vill släpa sina skidor så långt?
  • I den nya staden med plats för 10000 personer planeras inte mycket service. De nya invånarna ska handla i Edsberg. Hur många av de bilburna i Väsjöstaden kommer att nöja sig med lilla Edsbergs centrum när de kan välja något av våra stora köpcentra?
  • Vad betyder det för infartsparkeringarna om ett stort antal av Väsjöstadens invånare vill parkera vid pendeltågsstationerna. Redan nu är det mycket svårt att hitta plats.
  • Hälften av trafiken från det nya området beräknas gå genom Edsberg, som därmed får fördubblad trafik. Bullernivåerna lär öka. Hur tänker man lösa utfarten från Edsbergs centntm? Redan idag är det svårt i rusningstrafik att ta sig ut på Ribbings väg. Andra hälften av trafiken beräknas gå längs Frestavägen som återigen blir starkt trafikerad.
  • Det sägs ingenting om vilken sorts bostäder det ska bli i flervåningshusen. Om det blir som i Sollentuna centrum och Silverdal har inte ungdomar råd att flytta in där. Samtidigt är det just nya ungdomsbostäder som vi behöver i Sollentuna.

Av folkhälsoskäl är det viktigt att inte sportfältet bebyggs och att det nuvarande Rösjöspåret bevaras. Självklart ska det inte heller dras en väg rakt över sportfältet upp genom Edsberg.

Ewa Hellström-Boström
Sollentunapartiet

Källa: insändare till  ”Mitt i Sollentuna”, den 20 april 2010

Väsjöstaden blir en tillgång för kommunen

Väsjöstaden: vy mot Väsjöbacken
Väsjöstaden: vy mot Väsjöbacken.

Svar på insändaren ”Många frågetecken kvar kring Väsjöstaden” den 20 april: Ewa Hellström-Boström från Sollentunapartiet framför i en insändare i Mitt i Sollentuna kritik mot den nya Väsjöstaden. Bland annat skriver hon att Sollentuna kommun ska ”lägga ut” 300 miljoner på det nya området.

På sikt kommer Väsjöstaden att bli självförsörjande och vara en inkomstkälla för kommunen. Inkomsterna kommer från markförsäljning och gatukostnader. Man ska också minnas att många privatpersoner väntat i över 20 år på att få bygga. Hindren har varit vatten- och avloppsfrågan samt trafiken på Frestavägen.

Rosjöspåret som i dag är cirka sex kilometer kommer troligen att kortas med några hundra meter medan Väsjöstaden byggs. Däremot kan vi göra motsvarande förlängning på spåret när området är utbyggt.

Parkeringenv id slalombacken kommer delvis att bebyggas. Men en ny parkering byggs. Var denna placeras är inte  klart, det beror på hur skidområdet kommer att förändras.

I planen för Väsjöområdet ingår förskolor, skolor och äldrebonden. När det gäller affärer avgör köpkraften i området.

Majoriteten i Sollentuna ska arbeta för att kollektivtrafiken till Väsjöstaden byggs ut. Därmed blir buss ett naturligt komplement till pendeltåget.

Alliansens ambition är att det ska finnas blandade upplåtelseformer i Väsjöstaden, hyresrätter, bostadsrätter och äganderätter.

Stockholmsområdet växer i snabb takt. Det ger ett stort behov av bostäder i regionen. Sollentuna tar sitt ansvar – vi bygger för framtiden!

Lennart Gabrielsson (FP)
Kommunalråd

Källa: insändare till  ”Mitt i Sollentuna”, den 11 maj 2010

Väsjöbacken behöver p-platser för 700 bilar

Väsjöbacken
Väsjöbacken.

Planen för utbyggnad av Väsjöområdet är inte realistisk. Det går inte att använda slalombacken om inte bebyggelsen minskar drastiskt. Skidutrustning är tung och nästan alla är beroende av bil. En helgdag tidigare i år räknade jag till cirka 350 bilar på P-platsen. Enligt uppgift har tidigare 560 bilar förekommit en solig söndag med tävlingar.

Eftersom den välskötta Väsjöbacken får allt fler gäster bör man ge plats för cirka 700 bilar. Då kan inte alla planerade bostäder byggas.

Alternativet är att lägga ner Väsjöbacken, men närmaste lika bra eller  bättre slalombacke norr om Stockholm torde vara Kungsberget i Gästrikland. Litet väl långt bort.

Rolf Söderberg

Källa: insändare till  ”Mitt i Sollentuna”,  mars-april 2010

Bevara sista resten av Stockholms agrara landskap

Årstafältet översikt
Översikt Årstafältet.
DP 93045, gällande detaljplan för Årstafältet som anger att Årstafältet inklusive Årstalänken skall utvecklas till landskapspark.
DP 93045, gällande detaljplan för Årstafältet som anger att Årstafältet inklusive Årstalänken skall utvecklas till landskapspark. (foto: Birgitta Adolfsson)

Artikeln nedan visar att liknande kamper pågår i hela Stockholms område. Årstafältet är ett av dem omdiskuterade projekt som involverar en massiv bebyggelse på en landskapspark  som måste bevaras för sport, lek, kultur och rekreation.
Källa : SvD.se : Bevara sista resten av Stockholms agrara landskap

Det är märkligt att Jerker Söderlind, trots sin forskartitel, tagit reda på så lite om den grupp han anklagar för en gnällande och negativ attityd till bostadsbyggande i Stockholm.

Att spara och utveckla ett stycke kulturmark betyder naturligtvis inte att hela Stockholm borde ha förblivit jordbruksmark. Detta handlar om den sista resten av Stockholms agrara landskap, med Göta landsväg, den forntida landsvägen, bevarad i landskapet!

Vi anklagas för att vara motståndare till all ny bostadsbebyggelse, bara för att vi inte tror att ett tätt bostadsområde på ett platt gärde kan bli en levande kvartersstad eller att två rugby- och fotbollsplaner svårligen kan omvandlas till ”en stadspark i världsklass”.

Förtäta istället Årsta enligt Årstastråket, ett program som tagits fram med landskapsparken som garant för de boendes rekreation. Bygg nya höghus vid Valla Torg, flytta förskolorna till den gamla länken tillsammans med lekplatser, amfiteater och trädgårdsrestaurang med direkt access till parkens kulturlandskap. Bygg en tät stadslik boulevard längs Tvärbanan och Johanneshovsvägen från Gullmarsplan till Valla – men akta Kyrkparken, en dyrbar pärla om vi vill att förskolebarnen ska kunna utveckla sin balans över rötter, bergknallar och fornminnen även i framtiden!

Bygg skyskrapor på ICA:s gamla tomt mellan Årsta och Östberga, som en kraftfull och spännande kontrast till den öppna landskapsparken. Här finns möjlighet att knyta Östberga via täta kommunikationer med Årstaberg och Liljeholmen i ett första steg att bygga igen den största barriären i söderort; det gamla industriområdet.

Slutligen vill vi tacka Jerker för att han omnämner Nätverket Årstafältets överlämnande av 2000 namnunderskrifter till Kristina Alvendal. Det har vi själva inte lyckats offentliggöra.

BITTE FOSSBO

Ordförande Nätverket Årstfältet

Källa : SvD.se : Bevara sista resten av Stockholms agrara landskap
Läs också: Vi måste stoppa förtätningshelvetet i närförorterna

Grattis Alice Enqvist och alla stockholmare som protesterat mot de planerade byggnaderna vid nya Slussen

Alice Enqvist
Alice Enqvist, foto: Erich Stering (DN).

 Vi gratulerar Alice Enqvist och alla stockholmare som har kämpat och vunnit Slussens vackra utsikt!

Vi hoppas att våra lokala politiker kommer också att  lyssna på folkets vilja och inser hur unikt Edsbergs sportfält är och att det måste bevaras.

Läs mer här: dn.se : ” Äntligen lyssnar politikerna på oss”.

Politiskt beslut om Väsjöområdets fortsatta planläggning

Framtidsbild av Väsjöområdet.

Artikeln nedan från Sollentuna Journalen nr 7, vecka 44 – 48 2008 visar att alla våra kommunala politiker utom Sollentunapartiet är överens om det mastodontprojektet  Väsjöstaden och fortsätter planeringen av utbyggnaden av en väg och flerbostadshus på Edsbergs sportfält. Sollentunapartiet säger ett klart NEJ till dessa planer.

Kommunstyrelsen och plan- och fastighetsutskottet (PFU) har gett direktiv till kommunens planeringstjänstemän om fortsättningen av Väsjöområdets planläggning. Området kommer eventuellt att delas upp i flera detaljplaner varav några kan komma att antas av kommunfullmäktige hösten 2009.

Alla politiska partier i kommunstyrelsen utom Sollentunapartiet är överens om den fortsatta planeringen. Sollentunapartiet motsätter sig den del i planeringen som gäller utbyggnaden av en väg och flerbostadshus på nuvarande Edsbergs sportfält.

Enligt de politiska direktiven när det gäller sportfältet ska detaljplanen skapa förutsättningar för framtida investeringar med den idag bibehållna öppenheten i den delen av dalgången som innehåller bland annat konstgräs och grusfotbollsplaner. Området som tidigare benämnts Idrottsstaden ska reserveras för fritids-/idrottsändamål för att möta kommande behov.

Fel att låsa fast
Men området ska också kunna inrymma andra verksamheter som till exempel skola, varför marken ska planläggas för allmänt ändamål. Eftersom behov ändras över tiden vore det enligt direktiven fel att i nuläget låsa fast marken för ett visst ändamål. Om de nuvarande planerna blir verklighet innebär det att en del av det nuvarande sportfältet exploateras.
– Vi är kritiska mot att inkräkta på sportfältet som är det största området vi har i kommunen för fria aktiviteter och som används dagligen, säger Sollentunapartiets Jan Wramberg.

3500 fler bilar
För butikerna i Edsbergs centrum skulle utbyggnaden av Väsjöområdet och vägen till Edsberg betyda ett välkommet tillskott av kundunderlag.
– Det betyder att omkring 3 500 fler bilar än idag skulle passera genom Edsberg, till vilken nytta? Butikerna har mycket kunder idag, det är ofta långa köer, och var skulle alla dessa nya kunder parkera? Sollentunapartiet och många Edsbergsbor kommer att protestera mot detta och vi vill se en alternativ lösning till detta i den fortsatta planeringen, säger Jan Wramberg.

Bara en tredjedel kvar
PFU:s ordförande Lennart Gabrielsson menar att öppenheten skall bevaras i så stor utsträckning som möjligt på sportfältet för bland annat spontanidrott. Förberedelser för att möta morgondagens krav på idrottsanläggningar skall också möjliggöras.
– Om vi ska lyckas med utbyggnaden ur ett miljöperspektiv är det nödvändigt att bygga tillräckligt antal bostäder som underlag för investeringar i exempelvis fjärrvärme och kollektivtrafik. När det gäller Edsbergs centrum behövs mer ny köpkraft. Idag bor det bara en tredjedel kvar jämfört med när området var nybyggt på 1960-talet. Att knyta samman Edsbergs centrum och Väsjöområdet med en ny väganslutning utöver Frestavägen och Norrortsleden skapar fler bra förutsättningar; mer köpkraft, bättre och snabbare kollektivtrafik, säger Lennart Gabrielsson.

Peter Holstad

Källa : Sollentuna Journalen nr 7, vecka 44 – 48 2008