Nya vägen kostar Södersätraborna 400000 var

När Sollentuna kommun bygger ut Väsjöområdet tvingas Södersätraborna stå för vägkostnaden.

Mikael Wiberg och Enevold Schröder tycker att Södersätraborna förväntas betala för områden de inte har nytta av.
Mikael Wiberg och Enevold Schröder tycker att Södersätraborna förväntas betala för områden de inte har nytta av. FOTO PAUL MOHLIN.

Sollentuna kommun vill asfaltera vägarna och bygga en kaj i Väsjöområdet. Hälften av notan för kostnaderna tänker kommunen, trots protester, skicka till de som bor i Södersätra. Fastighetsägarna kan tvingas betala 400 000 kronor var.Trots ett vägavtal om att ansvaret ligger på kommunen.

  • Utbyggnaden av Väsjöområdet ska ge 2 800 nya bostäder.
  • Enligt plan- och bygglagen har kommuner rätt att ta ut kostnader från fastighetsägare för förbättringar av exempelvis gator men även för allmänna platser.
  • Villkoret är att fastigheterna har behov och nytta av förbättringarna.
    KÄLLA: SOLLENTUNA KOMMUN

Ljudet från en borrmaskin letar sig fram mellan träden till Våsjö tomtägarförenings dansbana. Mannen vid borren undersöker om det kommer att krävas sprängning då det så småningom blir dags att lägga avlopps- och vattenledningar i området.
Och det är lika bra att de som bor där vänjer sjg vid ljudet av maskiner. För när kommunen snart ska skapa 2800 nya bostäder, genom utbyggnaden av Väsjöområdet, krävs bland annat nya vägar.
I Södersätra är en del boende positiva till projektet medan andra helst hade sett att det förblir som det är. En sak är de boende dock överens om – vägavgifterna.
När grusvägarna förvandlas till asfalt vill kommunen nämligen lägga halva notan på de boende. Och det har väckt protester.
– Jag måste betala en halv miljon för att bo kvar där jag bor. Jag blir arg när någon kommer och kräver att jag ska betala för något jag varken beställt eller vill ha, säger ordföranden i Väsjö tomtägarförening, Mikael Wiberg.
Fastighetsägarna i Södersätra kommer att få betala olika mycket beroende på tomtstorleken.
– De flesta har tomter på 1 500-1800 kvadratmeter och då blir det en kostnad på runt 400000, säger Mikael Wiberg.

Förutom vägar kommer pengarna att gå till en brygga och en kajanläggning vid Väsjön. Kommunen motiverar kostnaden med att de boende får en värdeökning och möjlighet att sälja en del av tomten. Men enligt Mikael Wiberg skulle en försäljning av halva tomten inte alltid löna sig, eftersom många har husen mitt på tomten och då skulle tvingas riva.
Enligt plan- och bygglagen har kommuner rätt att ta betalt av fastighetsägare för att förbättra gator, naturområden och andra allmänna platser. Men Våsjö tomtägarförening har ett vägavtal med kommunen, daterat år 1973. I det framgår tydligt att Sollentuna kommun ska ansvara för väghållningen ”för all framtid”.

Ändå nämns inte avtalet i den gatukostnadsutredning som kommunledningen presenterade i början av aret.
– De har struntat högaktningsfullt i det. Det var vi som påtalade det då vi såg utredningen, säger Mikael Wiberg.
Enligt kommunfullmäktigeordförande Douglas Lithborn CM) gäller inte den skriftliga överenskommelsen längre.
– Vi har kommit fram till att vägavtalet inte är giltigt eftersom det handlar om ett nytt gatunät  som ska klara en av en helt annan volym, säger han.
Men är det inte konstigt med tanke på att det handlar om samma område?
– Det kan nån tycka, men avtalet  slöts utifrån den struktur som fanns då. Det här blir ju ett helt nytt gatunät än det som var 1973, säger Douglas Lithbom.
Mikael Wiberg avfärdar kommunledningens argument som nonsens.
– Faran i det är att det gäller alla som bor i hus. Om kommunen någon gång i framtiden ska bygga nya vägar så hamnar notan på dem som bor där.

Oberoende jurister ska nu granska ärendet och förhoppningsvis kommer resultatet före den 20 oktober. Då beslutar kommufullmäktige om detaljplanen.
Mikael Wiberg känner att förtroendet för Sollentuna kommun har dalat.
– Man kan inte bara bryta ett avtal. Frågan är nu om kommunen är en part som någon vågar teckna avtal med, säger han.

Marie Bergström
marie.bergstrom@mitti.se

Källa: Mitt i Sollentuna, 21 september 2010