Skandalen Väsjö stad

Väsjöalternativets Pressrelease

Sollentuna kommun klubbar onsdagen den 13 april det omstridda ”Väsjö stad”. Vi kan nu avslöja:

  1. Kommunen avskaffar strandskydd för att kunna sälja egen mark för 1 miljard.
  2. Kommunen bryter skriftligt avtal med villaägare, där kommunen mot betalning lovat att bygga och driva vägarna inom föreningens område för ”all framtid”.
  3. Kommunen flyttar genomfartsled in på villaägares tomter för att kommunen ska kunna exploatera egen mark.

Väsjöområdet i Sollentuna är ett idylliskt sommarstugeområde med sjöar, skogar, skidbacke och sportfält för rekreation och idrott. Kommunen ser det som ett viktigt exploateringsområde och har höjt antalet planerade bostäder från 1500 till 2800. Tyvärr på bekostnad av strandskydd, villaägare och sportfältets många motionärer.

Avsändare:
Väsjöalternativet  www.vasjo.se
Naturskyddsföreningen
Edsängens villaägareförening
Väsjöns tomtägarförening www.vasjon.se
Sollentunapartiet
Törnskogens Villaägareförening
Solängens Samfälligheter

1. Kommunen avskaffar strandskydd för att kunna sälja egen mark för 1 miljard.

I kommunens planförslag ska strandskyddsområdet för Väsjön i Sollentuna helt tas bort och nya flervåningshus byggas helt nära strandkanten runt en stor del av sjön. Dessutom vill kommunen kraftigt begränsa strandskyddet för de två andra sjöarna Snuggan och Fjäturen som också starkt berörs av den planerade hårda exploateringen av Väsjöområdet.

– Vi har självklart överklagat kommunens planer, säger Herbert Henkel på Naturskyddsföreningen.

Kommunen har ökat antalet planerade bostäder från 1500 (samråd maj 2005) till 2800 trots stora protester från boende i området.

Orsaken till att kommunen vill avskaffa strandskydden är att de då har möjlighet att sälja marken. Kommunens siffror visar att de förväntar sig intäkter på försäljning av mark på en miljard kronor.

Naturskyddsföreningen skriver att planerna strider mot:

  • Kommunens översiktsplan
  • Riksdagens miljömål
  • Bevarande av natursamband i de Gröna Kilarna
  • Strandskyddets ändamål

Naturskyddsföreningen yrkar på att strandskydden bevaras för att tillgodose strandskyddets syften enligt Miljöbalken (1998:808), 7 kapitlet 13-14§§ (”att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet”)

Dessutom planerar kommunen vägar, parkeringar och höghus på Edsbergs sportfält, vilket upprör boende i området. Problemet är dock ännu större än så. Kommunen frångår nämligen sin gällande översiktsplan(1) för Väsjöområdet (från 1998 aktualitetsförklarad 2002).

– Riktlinjerna antagna i nu gällande översiktsplan säger att endast bostadsbebyggelse som kretsloppsanpassas lokalt får tillkomma. Några siffror för hur många det handlar om presenteras inte, men från kommunen har man tidigare gjort en uppskattning om att det rör sig om maximalt 400 bostäder. Hur man tolkat in Väsjöstaden med 2800 bostäder i detta förstår jag inte, säger Linnea Wetterberg, boende i Södersätra.

Kommunen följer inte heller sina lokaliseringsmål:
– Nya bostäder skall i första hand lokaliseras till kommunens centrala och södra stationssamhällen, dvs i goda kollektivtrafiklägen som minimerar biltransporter. (citat från översiktsplanen)

2. Kommunen bryter skriftligt avtal med villaägare, där kommunen mot betalning lovat att underhålla och bygga vägar för ”all framtid”.

Onsdag den 13 april klubbar Sollentuna kommun de första delarna av den omstridda Väsjöstaden. De boende är upprörda.

– Nu är det krig, säger Mikael Wiberg, ordförande i Väsjöns tomtägarförening och aktiv i protestgruppen Väsjöalternativet. Man har helt fräckt gått på det gamla förslaget, helt utan att ta hänsyn till våra synpunkter, säger Mikael Wiberg.

Kommunen bryter nämligen ett skriftligt avtal med villaägare, där kommunen övertagit ansvaret för ”väghållning” (anläggning av ny väg, omläggning av väg i ny sträckning, ombyggnad av väg samt drift av väg enl. väglagen 4§ och 10§) för ”all framtid”(2). Istället vill kommunen att de boende ska betala väg och VA-avgifter på 500 000:-(3) för en normal tomt i området.

– Det känns inte seriöst. Först förnekade kommunen att avtalet överhuvudtaget existerade. Sedan hävdade de att avtalet inte gällde, säger Mikael Wiberg

Kommunen vägrar lämna ut gatukostnadsutredningen och hänvisar till att det är arbetsmaterial.

– Hur kan gatukostnaderna bli så ofantligt höga jämfört med jämförbara områden? Detta måste utredas bättre. Vi kan inte heller förväntas bekosta kommunens genomfartsled, Frestavägen. För att inte tala om kommunens planer på kajer kring Väsjön som vi inte vill ha, säger Mikael Wiberg.

Kommunens öppna beräkningar visar på ett förväntat överskott på 287 miljoner som kommunen inte planerar att återinvestera i projektet. Enligt Plan och Bygglagen skall gatukostnaderna grundas på skälig och rättvis grund. Dessutom får endast kostnader som är till för fastighetens funktion tas ut i gatukostnader enligt lagstiftningen. Den bristfälliga utredning(4) kommunen bistått oss med visar att kostnaderna inte är grundade på skälig och rättvis grund, och att man tar ut kostnader för sådant som inte krävs för våra fastigheters funktion.

– Det finns stora brister och mörker i utredningen som visar på kommunens okunskaper i gällande lagstiftning. Det är trist att sådant förekommer i vår kommun, säger Linnea Wetterberg, boende i Södersätra.

Anders Hallmén, planeringschef på Sollentuna kommun, har i tidigare skriftlig korrespondens(5) hänvisat till andra områden där vägkostnaderna legat på 70 – 100 000 för en tomt på 1400kvm. När villaägare upprörs över de höga avgifterna svarar politikern Thomas Ardenfors (M) att kommunen ska vara generösa med uppskov. De boende förstår inte det generösa i erbjudandet.

– Kommunen kommer vad vi förstår att erbjuda en 10 årig amortering till referensränta + 2% för de som har svårt att skaka fram halvannan miljon inom 60 dagar. Betänk att detta skulle innebära ca 4.700:-(6) i initialt ökad bruttomånadskostnad vid en låg referensränta om 2%. Betänk vidare att VA-relaterade kostnader, avstyckningskostnader, ev. fjärrvärmeanslutning etc. gör att det är betydligt mer, säger Mikael Wiberg.

Som bakgrund kan nämnas att ca 90% av Sveriges kommuner inte tar ut någon vägavgift alls, enligt Sveriges kommuner och landsting (SKL). Men Sollentuna kommun är inte ensam om att ta ut gatukostnader av fastighetsägare, även om kostnaderna sällan eller aldrig blir så höga som för Väsjöborna. Enligt ett examensarbete från KTH 2007 är det i första hand kommuner runt storstäderna som kräver småhusägare på ersättning.

3. Kommunen flyttar väg in på villaägares tomter för att kunna exploatera egen mark. Kommunen anger geotekniska skäl som orsak, vilket visat sig falskt.

Kommunen har angivit att Frestavägen, av geotekniska skäl, måste flyttas för att en kostnadseffektiv breddning till 17-18 meter skall vara möjlig. Flytten av vägen sker på bekostnad av villaägares tomter som delvis exproprieras eller drabbas av en väg inpå knuten.

– Det verkliga skälet är inte geotekniska skäl utan att kommunen vill frilägga och sälja sin egen mark kring sjön, säger Otto Runmark, boende vid sjön.

I den utredning(7) av WSP Samhällsbyggnad, som kommunen beställt, finns ingenting som stödjer kommunens slutsats om att vägen måste flyttas vid sjön.

– Utredningens slutsats handlar om en plats långt söder om sjön, där ett träskområde fördyrar vägdragningen. Jag förstår inte hur man kan ha det som förklaring till att flytta vägen vid sjön, säger Niklas Ladberg, boende i området.

Är det lagligt att kommunen på detta sätt utökar och höjer värdet på sin egen exploaterbara mark genom att, helt i onödan, expropriera privat mark? Extra magstarkt blir det när det sker under falska förespeglingar.

– Kommunen vill lägga vägen utmed min tomt och bygga flerfamiljshus mellan mig och sjön. Det är en skandal, säger Otto Runmark.

Kontaktlista:

Väsjöalternativet www.vasjo.se
Mikael Wiberg, micke.wiberg@gmail.com,  Telefon: 073 9923371

Naturskyddsföreningen
Herbert Henkel, herberthenkel@telia.com, Telefon: 08 750 01 55

Edsängens villaägareförening
Ola Bogren, edsangen@gmail.com, Telefon: 070-797 38 57

Väsjöns tomtägarförening www.vasjon.se
Mikael Wiberg, micke.wiberg@gmail.com, Telefon: 073 9923371

Sollentunapartiet
Ingwar Åhman-Eklund, ingwar.ahman-eklund@sollentuna.se , Telefon: 073-915 16 43

Törnskogens Villaägareförening
Kjell-Åke Henriksson, kjell-ake.henriksson@minmail.st 08-782 85 52

Solen och Solvärmes Kvarterssamfälligheter
Ewa Hellström-Boström, ewa@alpinaforlaget.se, Telefon: 070 756 0402

Villaägare Södersätra:
Linnea Wetterberg, linnea.wetterberg@dessi.nu Telefon: 070-716 84 61

Villaägare Törnskogen:
Otto Runmark, otto.se@telia.com Telefon: 0705-31 40 01

Villaägare Törnskogen:
Denise Lagercrantz, denise@mullingstorp.com Telefon: 073-966 22 30

Villaägare Törnskogen:
Eva och Niklas Ladberg
Eva.Ladberg@svenskablastjarnan.se Telefon: 0704-560 360
niklas@ladberg.com Telefon: 070-471 10 10


1) SAMMANFATTNING

2) Avtal mellan Väsjö tomtägareförening och Sollentuna kommun

3) Kommunen kräver att villaägarna betalar 1,0 andel för den del av tomten med befintligt hus, och 1,5 andel för avstyckningsrätter. För husägare med > 1400 m2 tomt blir det alltså (1 + 1,5) x 161´ = 403´ Är tomten större än 2100 m2 och kommunen bedömer att den skall delas i 3 nya blir det alltså (1 + 1,5 + 1,5) x 161´ = 644´ o.s.v. Därtill kommer V/A avgiften med ca 100 000:- per anslutning.

4) Gatukostnadsutredning för Södersätra och Kastellgården, Väsjöområdet

5) Kommunala kostnader och avgifter i samband med förtätning Inklusive VA-avgifter skulle kostnaden alltså bli mindre än hälften jämfört med aktuellt förslag.

6) 403´på 10 år blir ca 3.350/mån i amortering, 4% ränta ger ca 1350/mån i räntekostnad första året => 4.700 kr/mån.

7) ÖVERSIKTLIG GEOTEKNISK UTREDNING FÖR DETALJPLANESKEDET Planeringsunderlag uppdragnr 10083387/10088939 utförd av WSP Samhällsbyggnad Geoavdelningen för att undersöka de geotekniska förutsättningarna för en flytt och breddning av Frestavägen.

3 svar på ”Skandalen Väsjö stad”

  1. Landsbygdsutveckling med strandskydds kompromiss!

    Jag tycker man kunde göra en översiktsplan över sjöar också.Tex att få sätta upp ett fritidshus på 30kvm. Ungefär 50m från vattnet. Det borde vara en zon runt stugan på ca 10kvm. Där det bara är privat inom den zonen. Resten av marken kan vara tillgängligt för allemansrätten. Där av en kompromiss med strandskyddet. Så fler får chansen att bygga i strandlägen. Men samtidigt ska folk kunna få gå i land och plocka sina bär och bada tälta och de vill göra. Så tycker jag det skulle vara…

  2. Markägare vid strandskyddat område

    Är att du som fastighetsägare inte får förfoga över din mark utanför ianspråktagen tomtmark (kring bostadshus) mer än vilken allmänhet som helst.

    Du får samla kvistar, plocka bär, svamp och blommor men inte mer. Du får inte avlägsna buskar och träd, inte ta bort död ved.

    Eftersom det är en lantbruksfastighet får lantbruk inkl. skogsbruk bedrivas men det är också reglerat om än av andra myndigheter än kommunen.

    Staten har tagit över förfoganderätten med stöd av strandskyddslagstiftningens regler om allemansrätt och biologiskt skydd av strandområdet. Du äger men har i praktiken i stort sett förlorat din förfoganderätt.

    Du har behörighet men har förlorat dina befogenheter, liksom alla andra ägare till mark i strandskyddsområde.

    Sverige har en olustig tradition av att samhället vet bäst och att medborgarna ska omyndigförklaras..

    Ett exempel är tvångssteriliseringarna under förra delen av nittonhundratalet. Ska vi ha enväldiga kommunekologer som bestämmer utifrån icke deklarerade riktlinjer annat än att de biologiska förutsättningarna för växt och djurliv inte får ändras?

    Det står ingenstans att ägarens synpunkter på hur marken ska skötas bör beaktas.

Kommentarer är stängda.